Mitsuko Saruwatari brengt pianostukken van Wilhelm Berger na 100 jaar weer tot leven!

Hoe is het mogelijk dat de naam van Wilhelm Berger (1861-1911) vrijwel verdwenen is uit de muziekgeschiedenis?

In zijn tijd was hij chef-dirigent van een befaamd orkest, beroemd pianist en bovendien componist van meer dan honderd prachtige muziekstukken, waarmee hij vele prijzen heeft gewonnen.

De pianiste Mitsuko Saruwatari is naar het waarom op zoek gegaan. In korte tijd heeft zij zich ontpopt als bewonderaar van deze in vergetelheid geraakte meestercomponist.

Voor het seizoen 2017-2018 heeft Mitsuko een prachtige Berger-sonate in haar recitalprogramma opgenomen en komt zij met een primeur: een cd met twee prachtige pianowerken van deze componist.

Een paar vragen aan Mitsuko

Waarom valt jouw keuze op Berger?
Ik heb ooit het klarinettrio van Berger (zo’n beetje ‘t enige bekende stuk van hem) gespeeld. Ik was toen vooral verbaasd over het oprechte karakter en de rijkdom aan klanken van dit trio. Het inspireerde mij meteen om pianowerken van hem te gaan spelen, maar die bleken niet te vinden zijn.

Je bent op zoek gegaan naar pianostukken van hem?
Ja, echt een zoektocht! Zo diepte ik stukken op via internet en in bibliotheken over de gehele wereld. Bijna al zijn pianowerken kreeg ik boven water. Eenmaal achter de piano was het meteen raak: wat een prachtige, romantische muziek en wat een scala en diepte! Een bijzonder goede componist. En wat merkwaardig dat zijn composities zo in de vergetelheid zijn geraakt!’

Worden de composities van Wilhelm Berger dan helemaal niet meer gespeeld?
Vreemd genoeg: nee, ze worden op een enkele uitzondering na al 100 jaar niet meer gespeeld. Dat geldt voor al zijn vijfentwintig pianocomposities. Want, die worden niet meer uitgegeven…

Ook geen cd?
Ook dat niet: er is geen piano-cd!

Hoe is het mogelijk dat zijn naam zo goed als verdwenen is uit de muziekgeschiedenis?
Hiervoor zijn verschillende redenen aan te voeren. Als laat-romanticus kwam hij tot volle bloei in een tijd dat nieuwe muziekstromen (impressionisme en expressionisme) tot ontwikkeling kwamen en in toenemende mate populair werden. Het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog vlak na zijn dood kwam natuurlijk ook op een hoogst ongelukkig moment. Muziek verloor terrein en dat was natuurlijk niet bevorderlijk voor zijn naamsbekendheid. Hoe goed zijn composities ook waren, ze raakten daardoor meer en meer in vergetelheid. Misschien ook wel omdat ze zeker niet allemaal zo gemakkelijk zijn om te spelen!

Dus jij probeert als bewonderaar van Wilhelm Berger zijn pianowerken weer voor het voetlicht te krijgen?
Absoluut. Ik heb twee prominente pianostukken van hem al in mijn repertoire opgenomen: de Piano Sonate opus 76 en Variationen über ein eigenes Thema für Klavier opus 91.

Er komt een eerste Berger-cd?
Ja dat klopt, vanaf volgend jaar maart gaat een eerste Berger-cd met deze twee stukken in de verkoop. Op 13 april 2018 is er een speciaal presentatieconcert in de Kleine Zaal van het Concertgebouw (Amsterdam)

interview: Impresario Piano